Vi har börjat ge E enbart gröt på morgnarna nu. Hon vägrar i princip ersättning och ligger bara och leker med flaskan, vilket är otroligt frustrerande, haha. Så vi testade att strunta i morgonflaskan och gick direkt på gröten. Succé! Hon åt som bara den! Det är Sempers banangröt som gäller. Ibland med lite puré på, ibland utan. Sen brukar hon få en flaska vid 11-12, och "mellis" alltså lite barnmat och en flaska vid 14-15... sen en flaska 18-19 och en vid 22 ungefär.  Känns som vi börjat få in en rutin på ätandet vilket är skönt! Nästa steg är väl att byta ut flaskan vid 18-19 till mat. 
 
Jag har lagat den mesta maten själv hittils. Det är ju så himla lätt och E älskar det! Nu är det ju inte speciellt avancerat än så länge utan bara rotfrukter och örter mestadels, så småningom ska det väl adderas fisk, färs och sånt och då kanske det blir lite jobbigt? Men man kastar ju bara ner allt i samma kastrull, häller av vattnet, mixar, i med kokvatten så det blir lagom konsistens å så är det klart! Så lätt! Köpte en ny mixer också som är magisk! Den gör allt så finmixat, vår gamla blev det klumpar i...men den hade ju många år på nacken.
 
E:s favvos av det jag gjort själv är:
-Sötpotatispuré med palsternacka och basilika
-Morotspuré med potatis och dill
-Potatis och palsternacka med lite lök och persilja
-Äppelpuré med plommon
-Päronpuré
 
Sen älskar hon Sempers mangopuré och aprikospuré! Mmmm :) känns sjukt att hon är så stor redan?! Hon ÄTER liksom...vad hände? 
 
Nu tar hon en lång vila efter en långpromenad i solen. Så skönt! Var tvungen att ställa in mitt träningspass ikväll men så är det ibland! Ska köra lite övningar ur Olgas bok istället! Och som jag längtar tills det blir vår så jag kan ut och springa...och ja jag VET att man kan springa nu men jag vill ha asfalt och ljust ute när mannen kommer hem så man blir lite motiverad :) jag tycker det är läskigt att sticka ut och springa själv när det är mörkt...

1 kommentarer

Dujaghanvi

27 Jan 2015 14:58

Låter verkligen som en tjej som är duktig med maten! Och en mamma som är duktig på att laga den, snyggt! Håller med, läääängtat till vårsol och längre dagar!

Svar: Ja hon älskar mat, haha! Men hon brås väl på sin mor och far som älskar god mat :) och ja, det är kul att laga än så länge så hoppas det håller i sig :)
Drömmar och längtan

Kommentera

Publiceras ej